torstai 27. marraskuuta 2014

Mar del Plata

Viime viikonloppu oli aivan ihana, melkeinpä täydellinen! Se oli pidennetty versio koska normi lauantain ja sunnuntain lisäksi myös maanantai ja tiistai oli vapaa päiviä koska oli tän kaupungin Olavarrian synttärit. Perjantaina piti taas juosta koulusta pois jos halusi pysyä kuivana koska koulun edustalla lenteli vesi-ilmapallot ja kananmunat. Koulun jälkeen menin salille treenaamaan ja myöhemmin iltapäivällä Agustinan kanssa kaupungille kiertelemään kauppoja ja illalla vielä yhtiin bileisiin.
     Lauantaina skypetin Suomeen ja illemmalla menin mun host vanhempien kanssa sukulaisten luo. Matkalla Patricia näytti mulle kolme vankilaa jotka sijaitsee viereisessä pikkukaupungissa, mikä on ihan lähellä Olavarriaa. Siellä on vangit lajiteltu rikosten mukaan, että ensimmäisessä vankilassa on kaikkista vaarallisimmat ja kolmannessa taas niillä on enemmän vapauksia. Kello 21:20 hostit kysy multa että niin mihin aikaan alkaakaan se puolelta alkava tanssinäytös jota olin menossa katsomaan. Sanoin ettei mun tarvitse mennä sinne kun ajattelin etten enää kerkee, koska oli kymmenen minuuttia aikaa ja oltiin viereisessä kaupungissa eikä mulla ollut vielä sisäänpääsylippuakaan... Mut he sano et ei ei että hyvin sä kerkeet et täällä tehdään aina näin ja ajetaan nopeesti ja nopeesti vaihdat vaatteet ja että se näytöskin alkaa myöhässä. En oo ihan tainnut vielä oppia lattareiden aikataulua... Ja kyllähän mä kerkesinki, tai no oli se näytös ehkä 5 minuuttia ollut jo käynnissä, mutta sitä ei lasketa täällä myöhästymiseksi (täällä ei tunneta sanaa myöhästyminen...). Se tanssi esitys loppu puoliltaöin jonka jälkeen menin vielä mun luokkalaisten kanssa yhteen kahvilaan ja puistoon hengaamaan. (kaikki tehdään aina yöllä) Näiden paikallisten nuorten kanssa oppii kyllä parhaiten tunnistamaan epäilyttävät ihmiset ja paikat. Ihan outoa kun kävellään ja vastaan kävelee joku toinen porukka ja kukaan meistä ei halua mennä ensimmäisenä koska he ei tiedä et onks ne "vaarallisia". Tai kun mä vaan kävelen eteenpäin ja kaverit sanoo että Sofi pysähdy pitää odottaa että edessä olevat tyypit häipyy. Tai kun alan kaivaa puhelinta ja kaverit sanoo et ei ei älä tässä.
     Sunnuntaina tuli taas tuttuun tapaan melko nopealla varoitusajalla tieto että me lähetään mini lomalle. Mun host äiti tuli aamulla herättämään mut että nyt lähdetään Mar del Plataan. Jotenkin tieto kulkeutuu mulle asti aina ihan viime tipassa... Mar del Plata on puolen miljoonan ihmisen rantakaupunki reilun 3 tunnin ajomatkan päässä. Kaksi aamua sain nauttia hotellin aamiaista ja ravintola illallista ja nukkua hotellin sängyssä. Aika paljon kierreltiin vaan kaupoissa (Patrician seurassa aina) ja mentiin myös rannalle. Menin yksin uimaankin koska mun vanhempien mielestä vesi on vielä liian kylmää. Musta se oli kyllä uitavaa, samanlaista kuin Suomessa kesällä. Myös paloin naamasta ja olkapäistä vaikka en edes missään kohtaa varsinaisesti ottamalla ottanut aurinkoa! Tykkäsin kovasti siitä kaupungista, jossa on suurkaupungin tunnelma, vaikka ei mikään miljoona kaupunki olekaan, uimarantaa on pitkälti, isot aallot meressä ja kaupungilla paljon erilaisia kauppoja. Pääsen sinne vielä uudestaan kesällä vähän pidemmälle rantalomalle kun osa mun perheestä tulee tänne joulukuun lopussa. Enää kuukausi!!

Olavarria

 
 






















 
 
Eilen mentiin koulun kanssa tutustumaan sellaseen sementtitehtaaseen. Ajettiin jotain melko huonoa tietä rämäsellä bussilla ja kyllä tärisi! Ikkunat oli auki ja hiekka pöllys ulkoota sisälle. Mutta rakastan sitä miten argentiinalaiset pitää meteliä! Bussissa kaikki pojat laulaa ihan innoissaan ja soittimetkin löytyy: yks napsuttaa sormilla, toinen viheltelee, kolmas rummuttaa käsillä selkänojaan ja loput lyö käsiä yhteen! Hiljaisuutta ei tarvitse pelätä :D. Oon miettinyt et miks Suomessa ollaan niin vakavia! Siellä opettajat käskis olemaan hiljaa...
 



 
 
 
Huomenna alkaa kolmen kuukauden kesäloma tai ehkä alkaa... Tää on kyllä tosi kummallistaa miten kukaan ei ikinä tiedä mitään! Ei edes tiedetä tarkkaan milloin kesäloma alkaa. Kaikki luuli että huomenna se alkaa mutta tänään rehtori tuli sanomaan että ei se vielä huomenna ala vaan vasta parin viikon päästä ja heti sen jälkeen matikan opettaja sanoo ettei teidän tarvitse tulla enää XD. Mä oon nyt ymmärtänyt että virallisesti se alkais vasta parin viikon päästä mutta kukaan ei enää mene, paitsi ne kenen pitää uusia kokeita. Eli huomenna se taitaa alkaa, ainakin mä luulen niin, mutta täällä mä oon tottunut elämään luulossa...
 
 
Besos,
            Sofiiii

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti