torstai 23. lokakuuta 2014

Sólo la vida

Hola!

 Mulla oli tälle päivälle jo täydet suunnitelmat mut kaikki meni pilalle koska nukahdin koulun jälkeen 4,5 tunniks. Täällä on siis ihan normaalia nukkua päivällä. Kaikki nukkuu aina koulun jälkeen pari kolme tuntia, paitsi minä, ja sen takia oonkin aika usein ihan väsynyt koska en ehi nukkuu öisinkään kuutta tuntia enempää koska syödään illallinen niin myöhään. Suomessa nukuin mun viikolta kerätyt univelat pois aina viikonloppuisin mut täällä en ehdi nukkumaan silloinkaan joten oon huomannut et täällä vahingossa vaan nukahdan aina tiistaisin. Mutta en mä ole tottunut nukkumaan päivisin! Jos meen päivällä nukkuu en osaa enää herätä ja en kerkee tekee mitään muuta. Mä yleensä treenaan koulun jälkeen kun muut menee nukkumaan (päästään jo yhdeltä koulusta) ja kaikki tapaamiset tapahtuu vasta iltapäivällä viiden jälkeen. Menin viime perjantai yönä ulos tyttöjen kaa mutta lauantaina olisi ollut jotkut megabailut opiskelijoille ja valitin mun kaverille että oon ihan super väsynyt etten jaksa lähteä sinne. Hän sanoi "nuku nyt päivällä niin oot valmis illalla"! Se on argentiinalaisten logiikka. Mutta ei en mennyt sinne vaan kolmen muun vaihtarin kaa katottiin leffaa ja mentiin syömään illallista ravintolaan. Koska myös he kokivat että on liian rankkaa olla kaksi yötä putkeen koko yö hereillä argentiinalaisten tapaan. Mutta mun sisko ei meinannut millään ymmärtää sitä ja kyseli varmaan kymmenen kertaa että miksi en halua lähteä, vaikka aina hän sai saman vastauksen että olen väsynyt. Se ravintola oli koko kaupungin paras (ei ollut mitenkään ihmeellinen, ihan normi) mut siellä oli aivan järkyttävän halpaa! Riippuen annoksesta tietenkin jotkut olivat niin halpoja, ettei edes Hesburgerista saa samalla hinnalla. Täällä ruoka on halpaa mutta esim vaatteet hirveen kalliita!



 
Sunnuntaina oli äitienpäivä
 
Siskot
 
Meidän talossa on sellainen nainen taloudenhoitajana, joka tulee joka päivä siivoomaan tänne kun me ollaan koulussa ja töissä. Mä olen aina pitänyt sitä jotenkin epäilyttävänä ja outona, ja mä huomaan aina ihmisistä todella hyvin kun ne valehtelee. Enkä ole epäillyt turhaan, sillä hän on varastanut multa ja mun siskolta rahaa, ei kovinkaan paljoa onneksi. Ensimmäisellä kerralla tulin koulusta kotiin ja hän käyttäytyi mun mielestä jotenkin oudosti ja kurkistin lompakkoon (jota säilytän huoneessani) ja kappasvain yksi seteli oli kadonnut! Siitä lähtien olen pitänyt lompakkoani piilossa koska hän kuitenkin siivoilee mun huoneessa joka päivä sillä aikaa kun mä olen koulussa. Toisella kerralla unohdin rahaa yhteen laukkuun joka jäi mun pöydälle ja taas kun tulin koulusta yksi seteli oli kadonnut. Kerroin mun host vanhemmille ja he olivat aivan järkyttyneitä! Koska se ei ole kovin turvallista jos tähän naiseen ei voi luottaa koska hän kuitenkin työskentelee joka päivä yksin meidän talossa. Mun vanhemmat yritti pohtia että mitä pitäis tehdä ja tuli siihen tulokseen ettei hän enää siivoa yläkertaa (jossa makuuhuoneet sijaitsee) ollenkaan, vaan jokainen siivoaa itse oman huoneensa (jokainen joka mut vähänkään tuntee, tietää että tää teettää tuskaa mulle...). Tälle siivoojalle ei kuitenkaan kerrottu syytä, että miksi hän ei enää saa mennä makuuhuoneisiin. Ja hän alkoi kertomaan jotain ihme tarinoita minusta mun siskolle (olen hyvä uhri koska en puhu sujuvaa espanjaa..). Hänen tarinassaan olin kadottanut sormukseni ja epäilin että tämä siivooja on varastunut sen ja kysyin, että missä se sijaitsee ja hän löysi sen ja sanoi "olen köyhä nainen mutta en varasta". Tää tarina ei siis ole totta! Mä en ole kadottanut mitään mun sormusta tai käynyt mitään keskustelua tän naisen kanssa :D. Mutta koska hän luultavasti tietää syyn siihen miksi hän ei enää saa siivota makuuhuoneita... Hän tietää että me tiedetään, että hän on varastanut rahaa, vaikka kukaan ei sitä ääneen sanokkaan. Joten tällä tarinallaan hän yrittää viestiä että hän ei varasta. Mut hänen ois vaan kannattanut olla hiljaa eikä alkaa valehtelemaan mitään tarinoita..
 
Espanjan opsikelua

 

Oli ranskalaisten vuoro kokata
 
On ihanaa päästä mukaan paikallisten nuorten elämään kun ajellaan mun luokkalaisten kanssa ympäriinsä (täällä saa ajo-kortin 17-vuotiaana vanhempien luvalla) ja kajareista soi paikallinen musiikki ja mennään puistoon juomaan matea. Täällä kukaan ei välitä kuinka monta henkilöä on autossa kyydissä. Taksikuskitkin ottaa ihan mielellään kuusi tyyppiä kyytiin,vaikka oikeasti paikkoja olisi vain neljälle ja kukaan ei tietenkään käytä turvavöitä! Se on kiva kun jotkut jaksaa puhua mulle hitaasti ja selkeesti espanjaa ja toistaa tarvittaessa useampaan kertaan, niin mulla on mahdollisuus ymmärtää.
 
Mate. Se on intiaaneilta peräisin oleva juoma, kai sitä voi vähän verrata teehen. Siinä on jotain tollasia puruja ja kuumaa vettä, jota juodaan pillistä joka suodattaa veden ilman puruja. Jokainen juo samasta kupista ja pillistä ja sitä juodaan monta kuppia päivässä. Mä tykkään siitä!

Micaela

2 Sofiaa

Mun luokkalaisten kanssa puistossa juomassa matea
 
Täällä ihmiset pukeutuu ihan eritavalla kuin Suomessa ja mulla on aivan erilainen tyyli kuin kaikilla muilla. Mun kaveri sano mulle että käytän liian hienoja vaatteita vapaa-ajalla koska täällä kukaan ei panosta pukeutumiseen vapaa-ajalla. Koulussa on koulupuvut ja muuten he käyttävät vain jotain mahdollisimman rentoja vaatteita mm. lenkkareita, kollareita, farkkuja tai koulun liikuntapukua, mutta viikonloppusin he panostavat oikein urakalla. Mutta mä tykkään ihan hirveesti panostaa pukeutumiseen ja Suomessa oon tottunut käyttämään esim korkkareita ja bleisereitä ihan koulussa ja vapaa-ajalla.

 
Täällä on vielä kevät mutta päivät ovat olleet tosi kuumia! Yöllä lämpötila laskee reippaasti. Mutta en oo kuitenkaan kaivanut vielä muita kuin urheilushortseja esille koska kukaan täällä ei käytä vielä mitään kesävaatteita! Mä meinaan läkähtyä farkuissa... Oon miettinyt et miten pystyn olemaan täällä kesällä kun lämpötilat ovat 40 asteessa. :O
 
 
                                         Tykkään ihan hirveesti tästä paikallisesta musiikista!:
 https://www.youtube.com/watch?v=YLkn3hTjT8Q

https://www.youtube.com/watch?v=hsOrZAnQTgc

https://www.youtube.com/watch?v=Msna7UMVEeY

                                                    Besos,
                                                                 Sofia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti